De geschiedenis van de locomotoren gaat ver terug in de jaren 20 van de vorige eeuw. Om precies te zijn in 1924. De NS liet door een motorenfabriek een prototype bouwen. Helaas werd dat geen succes . De locomotor 1, dat is waar we het over hebben, was te licht. Men sleutelde aan dat ding, zoals het aanbrengen van een gietijzeren plaat van 1,5 ton om de locomotor te verzwaren maar dat werd ook niets.

De NS gaf het niet op en ging verder zoeken. Men benaderde diverse locomotieffabrieken die volgens ontwerpen en tekeningen van de NS wilden werken. Ir. Labrijn, een grote naam in het wereldje van locomotievenontwerpers hield zich bezig met het ontwerp van een nieuw soort prototype locomotor en ontwierp de locomotor 101.

De locomotoren waren zo'n succes dat er plannen kwamen om een zwaardere locomotor te ontwerpen. Eentje met een dieselmotor en een electrische overbrenging. De mechanische overbrenging was toch onderhoudsgevoelig en was te beperkt in vermogen. De NS had inmiddels al wat beproevingen gedaan met een diesel-electrische overbrenging in de voormalige accu(mulatoren)

Bijgewerkt op zaterdag 28 februari 2004 om 14:32:11