de NS serie 200. Deze serie locomotoren zou eerst uit een serie van 12 bestaan en opvallend was, dat er  geen prototype voor deze nieuwe serie werd gebouwd. Werkspoor werd benaderd en leverde de serie in 1934 af. Opvallend kenmerk is een geheel dichte bestuurdershuis kreeg. Het was namelijk de bedoeling deze serie naast de rangeeractiviteiten ook te gebruiken voor andere doeleinden zoals het rijden van kleine lichte goederentreinen. De Locomotor zou dan goederenwagons op kleine stations halen en ze op een middelgrote station afleveren alwaar ze in de normale goederentreinen opgenomen konden worden. Na de nummers 201-212 werden nog meerdere locomotoren besteld. De locomotoren werden tussen 1935 en 1940 in 4 leveringen afgeleverd en bijna allemaal door Werkspoor. Bijna allemaal want de locomotoren 281-306 werd door NS zelf gebouwd, namelijk door de Centrale Werkplaats Zwolle. Niets verwonderlijk want de NS heeft weleens vaker zelf locomotieven gebouwd. De reden waarom is helaas nog niet bekend. Wellicht had het met overcapaciteit van de werkplaats te maken. Tot voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog (1940) waren er in totaal 121 locomotoren afgeleverd, de nummers 201-321. Na de tweede wereldoorlog, om precies te zijn in 1949, besloot de NS het aantal uit te breiden met 48 locomotoren. Deze werden tussen 1949 en 1951 in 5 leveringen afgeleverd door Werkspoor.

Gelukkig zijn er nog een flink aantal locomotoren bewaard gebleven. Ze zijn terug te vinden bij diverse musea en particulieren.

Bijgewerkt op zaterdag 28 februari 2004 om 14:31:52