Het ontwerp van de SIK stamt uit de jaren dertig van de vorige eeuw toen stoomtractie nog een bekend gezicht in het dagelijkse leven was. Dit gegeven is duidelijk terug te vinden in het ontwerp van Ir. Labrijn.
Er is zijn een aantal herkenbare onderdelen zoals de schoorsteen, het machinistenhuis met daarvoor een ruimte voor de dieselmotor en generator.

Het was de bedoeling dat de locomotoren rond 1998 geheel uitgefaseerd zouden zijn, vooral na een bedrijfsongeval en de daarop volgende rapportage van de arbeidsinspectie. Echter op het moment van schrijven zijn nog een groot aantal machines in gebruik bij diverse firma's, musea en stichtingen.

Het te bouwen model in de schaal 1:32 is voor het eerst beschreven in het NVM clubblad van 1998. Een beschrijving met tekeningen en foto's van Dhr van Schaik uit Leur en een ontmoeting met hem op een beurs, waar het model getoond werd, gaf de aanzet om zelf dit model te gaan bouwen. Ook het feit dat er nog enkele van deze machines bij de MBS in Haaksbergen te zien zijn draagt daar aan bij.

Uitgangspunt voor het bouwen van een model is bij een ieder weer anders. De een bouwt voor echt gebruik, de ander voor het plaatsen in een vitrine. Ik zelf bouw voor het gebruik op een baan en daarom stel ik nog al wat eisen aan de rijeigenschappen. Ook het ontbreken van een uitgebreide werkplaats stelt ook een beperking of juist een uitdaging aan de bouwer.

Bijgewerkt op zaterdag 28 februari 2004 om 17:32:00