In het artikel van van Schaik wordt gebruik gemaakt van een binnenframe met een LGB motor en LGB tandwielen. Ik heb deze unit als eerste gebouwd maar kwam tot te ontdekking dat alles nogal star op de rails loopt. Dit geeft vooral problemen op een handgelegde buitenbaan bij hogere snelheden. De reden hiervan is dat alles stijf in een frame is geplaatst.
Om het model fijner te laten lopen dient de aandrijving geveerd uitgevoerd te worden waarbij ook nog een goede aandrijving gegarandeerd moet zijn. De assen verend ophangen in het subframe is niet mogelijk. Er is namelijk geen ruimte voor.

De oplossing wordt gevonden in twee z.g.n. "Magiq Carperts" van de firma NWSL uit de VS. Deze units bevatten een complete aandrijving voor diverse schalen. Het type dat ik gebruik is geschikt voor gelijkspanning en bij 12V produceert de unit onbelast 72SKMH. Bij belasting komen we dan uit op 60 SKMH.

Klik op de foto voor een vergroting
Bij gebruik van twee units worden beide assen onafhankelijk aangedreven. Hierdoor is het mogelijk om beide assen onafhankelijk van elkaar verend aan te brengen. Hiervoor dient de frameplaat wel aangepast te worden. Klik op deze link voor een tekening in pdf formaat.

Bijgewerkt op zaterdag 28 februari 2004 om 20:17:30